donderdag 19 september 2013

Het Ben systeem

Ben Pridmore is een geheugenconsultant, drie keer wereldgeheugenkampioen geweest en heeft een geheel eigen systeem om kaarten te onthouden. Dit wordt kortweg het Ben-systeem genoemd.

Hij heeft een systeem ontwikkeld om kaarten te onthouden, waarbij hij een combinatie van 2 kaarten codeert naar een plaatje. Op deze manier is hij vaak sneller dan zijn tegenstanders.
Ik kan me voorstellen, dat 1 plaatje voordelen heeft.
Ik heb ook een tijdje gewerkt met 2 kaarten op 1 plek van mijn reis. Ik gebruik dan alleen de eerste 26 plekken. Het werkt goed. Het lijkt zelfs of de twee beelden elkaar gaan 'versterken'. Het wordt sneller een verhaaltje. Heb je 1 plaatje voor 2 kaarten, dan kan je 4 kaarten op een plek kwijt op die manier.
Het gewone doorlopen van mijn reis kost ook een volle minuut in het proces.
Ik kan niet sneller in mijn gedachten reizen en een plek voor mijn geestesoog vormen dan ongeveer 1 plek per seconde.
Dus door het aantal plekken te beperken, beperk je ook de tijd die je nodig hebt.

MAAR...
Op deze manier heb je dus wel 52x52=2704 plaatjes nodig.
Ik vond het leren van 100 getal-plaatje combinaties al veel. Daar deed ik 3 weken over.
Hij heeft dan ook een systeem om de plaatjes te vormen.
De objecten/dieren en dingen die hij ziet (3 op 1 plek, goed voor 2 kaarten) kan hij onthouden omdat de klank (eerste lettergreep) van het object altijd wordt gevormd door een medeklinker, klinker, medeklinker.

De eerste medeklinker komt via een systeem van bijvoorbeeld harten-ruiten = f, maar ruiten/harten=n
Dit lijkt me de lastigste om uit mijn hoofd te leren en ik zie er geen echte logica in.

De medeklinker komt van het cijfer (of plaatje) van de kaart. Daar moest hij dus 13 klinkersvoor benoemen. Maar we hebben toch alleen a,e,o,u,i? Dat zijn er maar 5.
Nou nee. Het Nederlands heeft bijvoorbeeld ook dubbelklanken, oe, ui, eu, ie, ij en ai. Ook is er verschil tussen kort en lang: ah en aa. Op die manier kom je makkelijk tot 13. (Zeker in het Nederlands, in het Engels is dit een stuk lastiger!)
Zijn 8 is bijvoorbeeld: ai.

Nu heeft hij voor de laatste medeklinker gewoon 13 medeklinkers gekoppeld aan het cijfer (of plaatje) van de kaart. Dus A = t, 2 = n, 3 = m, 4 = r, 5 = l, 6 = g, 7 = k, 8 = f/th, 9 = b, 10 = s, J = j/sh/ch,Q = p ,K = d

Je zou dus kunnen krijgen voor harten8 en ruiten9: harten-ruiten => f, 8 -> ai en 9=>f/th
faif.  Ja, maar dat is geen woord..
Klopt, maar in het Engels zou je fighth kunnen krijgen, dat is wel bijna fight.

Nu is mijn vraag dus: heeft Ben de letters zo gekozen, dat het in het Engels altijd WEL een woord vormt?
Dat zou een flinke klus worden in het Nederlands.

Voorlopig blijf ik bij mijn eigen systeempje, dat ik zal uitleggen in mijn volgende post. Het is niet veel anders dan wat iedereen doet, maar het is van mij..

BRONNEN:
http://www.memoryconsulting.com/pridmore.htm
http://blog.mnemotechnics.org/tag/ben-pridmore


Geen opmerkingen:

Een reactie posten