donderdag 19 september 2013

SHIT METHODE


Korte termijn, middentermijn en langetermijn.

Er zijn drie soorten geheugen. Het korte termijn geheugen kan maar een paar dingen bevatten en houdt ook maar een paar seconden! stand. Door dingen steeds opnieuw in je korte termijn geheugen te stoppen, kun je een middentermijn geheugen creeren. De technieken die hier worden beschreven zijn een uitbreiding of eigenlijk een structurering van het middentermijn geheugen.
Om dingen in het langetermijn geheugen te krijgen, is nog steeds herhaling nodig.
Dit proces is wel te optimaliseren. Daarbij is het belangrijk sessies te maken, die duidelijk begrensd zijn en de tussenpozen tussen deze sessies steeds langer te maken.
Begin bijvoorbeeld met 2 herhalingen met vijf minuten ertussen, dan een half uur ertussen. Wacht daarna een uur, dan een halve dag, een hele dag, een week, een maand etc.

S.H.I.T. METHODE (geheugentraining voor kinderen)

Voor in de klas heb ik een lesprogramma ontwikkeld, dat gebruik maakt van deze technieken en ze vormgeeft in de SHIT-methode. Studeren, Herhalen, Inprenten, Testen.

Met de shit-methode leer je hoe je studeert door je te focussen en interesse te kweken.
Bij het herhalen, kijk je wat is blijven hangen. Bij inprenten gebruik je intensief associatie technieken en bij testen leer je jezelf niet te bedotten en een 'echte' test af te nemen, waarna je weer kunt inprenten. Vaak vertel ik ook het verhaal over de verschillende geheugen termijnen en doen we een 'instant reis' om de kracht van Beeldend associeren te laten zien.

Ik heb deze (proef)les op een hoogbegaafden-school (Leonardo) gegeven, gek genoeg was dit de eerste keer dat iemand ze iets over de werking van hun geheugen vertelde.

demonstratie

Ik begin de les (bij hoogbegaafden) met een demonstratie, dat heeft te maken met top-down leren.
Je laat eerst het resultaat zien en daarna leg je uit. Ook zet je jezelf op een simpele manier en begrijpelijke manier neer als expert. (Want ze zijn soms een tikje eigenwijs :)

Lesmateriaal

Voor groep 3-4-5 heb ik een versie met een geheugenpaleis en allerlei mooie plaatjes, voor 6,7,8 ga ik iets serieuzer te werk en vertel ik eerst over de drie technieken en oefen met ze in de klas.

Aan het eind van de les kunnen ze allemaal mijn (in eerste instantie) indrukwekkende demonstratie (gedeeltelijk) herhalen.

Praktische invulling

Na de kennismaking met het systeem gaan we direct door met praktijkvoorbeelden. Hoe leer je met beeldend associeren je Topo? Hoe leer je je spaanse woordjes? 

Aanzetten tot oefenen

Aan het eind gaf ik aan, dat ze vanavond maar eens een weddenschap met hun ouders moeten afsluiten of ze een heel rijtje ongerelateerde woorden binnen een paar minuten kunnen onthouden. Als ze maar gaan oefenen. Want begin je eenmaal, dan heb je daar je leven lang voordeel van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten