donderdag 5 september 2013

Techniek 2: -De Reis-

In Techniek 1, Beeldend Associeren, heb je geleerd hoe je snel dingen met elkaar verbind zodat je ze niet meer kwijtraakt. Je kunt feiten aan elkaar koppelen als schakels in een ketting. Zo kun je heel veel feiten onthouden.
In het Engels heet deze techniek de 'journey method'.
Het is een bekende techniek, maar voor zover ik weet is er geen Nederlands woord voor. Ik kende de term 'geheugenpaleis', maar dat dekt de lading niet. Ik heb het vertaald met 'reis'.
Maar een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Beeldend Associeren heeft dus zijn beperkingen. Daarvoor is techniek 2. De reis.

HOE WERKT HET?

Het komt op het volgende neer: Je loopt in gedachten een route, je verplaatst je van de ene situatie naar de andere.
Het kan een echte route zijn. Mijn beste 'reis' is mijn dagelijkse rondje. Ik heb zittend werk, dus om toch een beetje te bewegen, ben ik een jaar geleden begonnen, iedere dag een vast rondje van een half uur te lopen. Op dat rondje heb ik 40 plekken verzonnen, die mijn eerste echt 'reis' vormden.
Maar ik heb ook een 'reis', die bestaat uit 10 boeken van mijn favoriete schrijver (op volgorde). Het kan dus ook om een reis door de tijd, of door fictieve werelden gaan.
Als je een eigen reis maakt, moet je zelf kijken wat jou het beste werkt.

OEFENEN

 Ik denk dat weinig mensen beseffen hoe krachtig een reis kan zijn.
Dat moet je zelf ervaren: Wil je er eens mee oefenen?
 1. Vaas
 2. Kat
 3. Rots
 4. Pinda
 5. Ei
 6. Auto
 7. Glas
 8. Water
 9. Lucht
 10. Afstandsbediening

 Dit zijn tien willekeurige dingen. Bestudeer ze eens 20 seconden en probeer dan eens te kijken hoeveel je er nog weet. Ervaar hoe moeilijk of makkelijk het is.
Gemiddeld kunnen mensen 7 dingen onthouden op deze manier.

-INSTANT REIS-

Met een instant reis, kan ik je laten zien, hoe krachtig zelfs een kleine eenvoudige reis kan zijn. Het instant slaat op het feit dat we dingen gebruiken die je al kent.
Niet alleen kun je dingen weer oplepelen, je kunt nu de dingen ook opnoemen in omgekeerde volgorde of zeggen wat nummer 3 is.
Ik heb een aantal instant-reizen verzonnen:


Je eigen reis creƫren

  1. Een reis kiezen (Studeren)

    Kijk eens of je een reis kan verzinnen van 25 of 50 plekken. Heb je een vast rondje, wat je vaak loopt? Een vaste volgorde in het opstaan? Een reeks boeken of verhalen? Een zelfgemaakte ruimte in een game als minecraft?
    Het gaat om iets wat je goed kent of vaak herhaald!
    Ikzelf heb een reis van 52 plekken, dit zijn plekken in de echte wereld. Ze bevinden zich allemaal op een rondje dat ik iedere dag loop in een half uur.
    Bekijk van elke plek in je reis wat aan die plek kenmerkend is. In het geval van een reis die gebaseerd is op echte plekken, is het aan te raden unieke en kenmerkende plekken te nemen. De zoveelste straathoek doet het voor mij in ieder geval niet. Origineel had ik 55 plekken op mijn rondje, na veel wikken en wegen heb ik er 15 laten vallen. Ik hield er 40 over.
    Toen ik er toch 52 nodig had, heb ik mijn rondje gewoon uitgebreid door de route te verlengen. Met een echte-wereld-route kan dit natuurlijk altijd. 
  2. Je reis oefenen (Herhalen)

    Dan is het een kwestie van oefenen. Maak een spiekbriefje en hou dit bij je. Of maak foto's in je telefoon. Zo kun je gedurende de dag als je een momentje over hebt, je reis oefenen. Probeer iedere dag 1 keer te oefenen, gedurende minimaal een week.
    Oefen de nummers erbij. Dus plek 1: ...., plek 2: .....
    Probeer iedere keer te bedenken wat de volgende plek is, aan de hand van het nummer van die plek. Oefen de reis in zijn geheel en probeer steeds minder gebruik te maken van het spiekbriefje.
    Heb je dingen die je ECHT niet kan onthouden, ga naar stap 3! 
  3. Zwakke plekken verbeteren (Instampen)

    Plekken die je herhaaldelijk niet weet, zul je door middel van beeldend associeren erin moeten rammen. Heb je een echte-wereld-route, dan heb je de luxe om een plek te laten vallen.
    Dit betekend wel, dat je opnieuw zult moeten beginnen met stap 2 en aan het eind van je reis een plek toe zal moeten voegen. Als een plek weinig kenmerkend is, niet duidelijk gemarkeerd is of je hem stomweg iedere keer vergeet, is dit een optie.
  4. Jezelf overhoren (Testen)

    Heb je de reis erin, verander dan de volgorde. Doe de reis achteruit. Kijk of je hem ook in een willekeurige volgorde kan doen. Kies een getal en zoek de plek erbij. Lukt het niet, terug naar 2.
    Je zult merken, dat het steeds makkelijker gaat.  Ga dan door tot de KLIK!

    Je zult op een gegeven moment een 'klik' bemerken. Het wordt logisch dat 5 plek x is. Het is onmogelijk om er anders over te denken en er zijn ook allerhande redenen voor. Iedere dag ontdek je wel een nieuwe.
    Soms komt er zelfs een soort heilige overtuiging. Het lijkt zo logisch.
    Ikzelf zag allerlei verbanden tussen ronde getallen en de verdubbelingsreeks.
    Niks mis mee. Dat is de klik.
    Ik denk dat een hoop overtuigingen van mensen puur op deze geheugen-klik is gestoeld, maar dat is een onderwerp voor een heel eigen blog..

    Klik je met alle plekken van je reis, dan heb je een reis. Dit proces kan weken duren!!
    Maar daarna is het genoeg om de reis af en toe (een keer per maand) even te herhalen.
    Of alleen vlak voordat je hem gaat gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten