vrijdag 20 september 2013

STUDEREN (SHIT 1)

Studeren

De eerste stap van de SHIT-methode bestaat uit het schiften van de informatie die geleerd moet worden. In eerste instantie doe je dat door te lezen of bekijken, te kijken wat er bekend is, te zien welke associaties je hebt en door interesse te veinzen, mocht die niet echt aanwezig zijn.

Begrip is beter dan kennis

Vandaag kwam mijn oudste dochter met een interessante vraag. Voor school moest ze de onderdelen van de microscoop leren. "Heb jij hier ook een truukje voor?"
Ze had een plaatje, waarin de verschillende onderdelen werden benoemd. Deze moest ze 'kennen'.


Dan is het natuurlijk wel interessant om te raden naar het "waarom?" Wat moet je ermee, wat is de bedoeling van deze studie?
Dit is een perfect voorbeeld van iets wat je best zou kunnen leren met klakkeloos beeldend associeren, maar wat je eigenlijk op een intelligentere manier moet aanpakken.
Je zou het fout doen als je alleen maar een "truukje" toepaste.

Passieve en actieve kennis en STUDEREN

Veel dingen in het plaatje worden bijvoorbeeld benoemd, terwijl ze al bekend zijn. "Lampje", "Tafel", "Opening", "Grote schroef" en "Kleine schroef"..Allemaal dingen die qua betekenis niet erg verrassend zijn.
Oculair, Tubus, Preparaatklem, preparaathouder, diafragma, revolver,  etc zijn wellicht interessanter.Maar die parkeren we even, laten we eerst kijken naar de bekende dingen.

Dus als we kijken naar de beschrijving van Studeren hierboven, dan zouden we al een hele hoop dingen kunnen schrappen, want die weten we immers al?
Toch zouden we dan misschien voorbijgaan aan het doel van de oefening. Je zou dan wel de tafel kunnen aanwijzen op een microscoop (passieve kennis, kennis die alleen aanwezig is in een bepaalde context).
Maar je zou het woord tafel niet direct met een microscoop associeren als je geen microscoop voor je neus staat. (Actieve kennis, stijgt uit boven context). De "tafel" zou bijvoorbeeld makkelijk vergeten worden op een lijstje van alle onderdelen van een microscoop.

Je zou ook kunnen kijken naar het gat in deze "tafel". En daar een beeld van vormen. Een echte houten tafel met een gat erin. Op die manier zou je de onderdelen beter onthouden.
De vraag is natuurlijk, of dat zo nuttig is. Als je later je eigen microscoop wilt bouwen wel. Maar verder?
Laten we er dus vanuit gaan, dat we in dit geval genoeg hebben aan passieve kennis.

Soms hebben we genoeg aan passieve kennis, soms aan actieve kennis. Het is wel belangrijk om dat onderscheid bewust te maken bij de eerste stap in de SHIT-methode -STUDEREN-.

Bij twijfel, ga je voor actieve kennis! Want het is voor een student moeilijk te overzien wat nodig is en wat niet. (Feitelijk is het de taak van de docent om dit over te brengen, die heeft het overzicht wel. Maar als student moet je je bewust zijn van de feilbaarheid van je docent. Je hebt ook een eigen verantwoordelijkheid.)

Logische samenhang

Ook heel belangrijk is om te kijken of er een logische samenhang is tussen de dingen die je moet leren.
Zo zijn de tafel en het lampje van de microscoop logisch met elkaar verbonden. In de tafel zit een gat, waardoor het licht van het lampje bij het preparaat (datgene wat je bekijkt) kan komen.
En dan zit er ook nog een onbekend object tussen - diafragma. Nou, dan is het tijd om te kijken of die nog iets met elkaar te maken hebben. (Het diafragma kende mijn dochter van een camera en na een test bleek ze ook echt te weten hoe die eruit zag. Hij kwam dus op de lijst van bekende dingen terecht.

Er is ook een grote schroef en kleine schroef. Op zich bekende termen en je ziet al aan de naam, dat ze iets met elkaar te maken hebben. Er moet dus weer gelezen worden.
De grote schroef en kleine schroef bewegen het oculair en objectief van de microscoop omhoog en omlaag. Dit doe je om scherp te kunnen stellen. Met de grote schroef maak je een grove instelling en met de kleine schroef een fijnere. De schroeven en het oculair en objectief zijn dus met elkaar verbonden.

Er begint zich nu een structuur af te tekenen in de onderdelen van de microscoop. We zouden een mindmap kunnen maken.
Dit is niet de enig mogelijke mindmap, natuurlijk. Ook niet de enig mogelijke structurering, maar door het maken van zo'n mindmap zijn we eigenlijk een abstracte microscoop in ons hoofd aan het bouwen.
Door er op deze manier mee bezig te zijn. Studeren we goed.

Logica in vreemde woorden

We zagen al dat Diafragma een bekend begrip was uit de fotografie. Oculair is ook niet moeilijk, als je Latijn hebt gehad. Oculus is oog. Weet je dat niet, dan zul je beeldend moeten associeren, maar mijn dochter krijgt ook latijn, dus leek het me handig om dit feitje direct mee te geven. Het oculair is de lens het dichtst bij je oog.  Tubus is eigenlijk al bekend, want het woord tube is via deze latijnse term in de onze taal gekomen. En de tubus is dus ook niet zo heel verrassend een buis. Preparaat. Prepareren is iets klaarmaken. Preparaat is dus iets wat klaargemaakt is. (In het geval van een microscoop, dun gesneden tussen twee glaasjes gelegd.)
De revolver was weer bekend uit het Engels en uit western-films. Revolve is draaien. Het pistool heet dan ook zo, omdat het een belangrijk draaiend onderdeel heeft. Het ding op de microscoop draait dan het ene, dan het andere objectief voor, zodat je verschillende vergrotingen kunt krijgen.
Zo zie je dat een hoop 'moeilijke' woorden niet zo moeilijk meer zijn.
Dat is de reden dat wetenschappers veel hebben aan het leren van Latijn.(Veel wetenschappelijke termen zijn hele gewone woorden, maar dan in het Latijn)

Na de stap Studeren kun je klaar zijn

Na deze Studie, hebben we herhaald en we zagen dat we alles al wisten. Dus sloegen we inprenten over en gingen we naar testen. We leerden alles in een andere volgorde en schreven helemaal zonder plaatje alle termen op. Ook probeerder we het plaatje schematisch na te tekenen.
Na deze studie gericht op passieve kennis, bleek alles omgezet in actieve kennis. We konden zelf ht hele  plaatje tekenen en alle namen op de juiste plek zetten.
Tja, dan ben je in één klap klaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten