donderdag 5 september 2013

Speedcards (1) - Vijf minuten als doel

Ik ben al drie maanden aan het oefenen met speedcards. Dat is proberen zo snel mogelijk zo veel mogelijk kaarten in een pakje kaarten (of twee) te onthouden.
Tot nu toe heb ik geoefend met 1 pakje kaarten. Ik heb mijn originele reis van 40 plekken uitgebreid naar 52 (er zijn 52 kaarten in een pakje) een nummer-initialen systeem opgezet, een coderings-systeem opgezet en geexperimenteerd met 1 of 2 kaarten per plek (waarbij je alleen de eerste 26 plekken gebruikt, of twee pakjes kaarten neemt).

Ik kwam erachter, dat om te kwalificeren voor de Memoriad 2016 ik 1 pakje kaarten in 5 minuten moet kunnen onthouden. Dat is 5,7 seconden per kaart erg kort.
Toch omdat ik een sterk beeldend geheugen heb, moet het volgens mij mogelijk zijn.

Vandaag ontdekte ik weer iets nieuws: Joe had me aangeraden om ipv alle kaarten te doen, de wekker op 5 minuten te zetten, het magische doel, en dan te kijken tot hoever ik kwam. Gisteren kwam ik tot 32 kaarten, vandaag tot 30.
Dat klopt niet met mijn verwachting. Ik zat op 15 seconden per kaart. Ik had dus verwacht 20 kaarten te doen.
Nu heb ik de tijd in de gaten gehouden en merkte het volgende op:
kaart 1-10 -> 1 minuut
kaart 11-20 -> anderhalve minuut.
kaart 21-30 -> twee en een halve minuut.

En nu komt de vraag bij mij op: Waar ligt dat aan?
Is het de hoeveelheid? Raakt je hoofd steeds voller? Zo voelt het niet.
Is het de concentratie die te veel energie kost?
Of is het een stukje techniek, zoals een hardloper die te hard van start gaat en al zijn kruit te vroeg verschiet.

Om dat laatste te testen heb ik besloten iets radicaals te wijzigen aan mijn techniek. Ik ga het helemaal omdraaien. Ik leer de kaarten zeg maar achteruit. Ik begin op 'plek' 52 en ga terug naar 'plek' 1.
Ik neem mij nu voor om morgen (vrijdag) te schrijven, hoe dat is verlopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten