maandag 16 september 2013

Speedcards world record

Na een mailwisseling met mijn Ierse coach, Joe, ga ik een nieuw hoofdstuk in.
Ik had hem verteld van de mogelijke medestander, een goochelaar, die in 7 minuten een heel pakje kaarten kon onthouden. Joe vertelde me over:
"Simon Reinhard who holds the current record with 21.92 seconds !!!!"


Het wereldrecord voor het onthouden van de volgorde van 52 kaarten staat dus op 22 seconden.
Mijn persoonlijk record is 390 seconden. Dat is dus een ontmoedigende kloof.
Tot nu toe kon ik me voorstellen, dat als ik eenmaal de vijf minuten bereikte dat ik op wereldniveau toch wel iets zou voorstellen. Hop, weer een illusie minder.

Deze persoon onthoud dus kaarten in minder dan een halve seconde. Nu moet ik zeggen, dat het ondertussen niet meer onmogelijk klinkt. Dankzij mijn laatste shift naar de  minuten gemiddeld ben ik veel meer mijn visuele geheugen gaan gebruiken.
Ik zie dus wel, dat het in een halve seconde mogelijk is om een beeld te vormen dat blijft hangen. Ik heb mezelf gefilmd en soms zit er een kaart tussen, die direct wordt doorgeschoven. Ik weet hem al op het moment dat ik hem zie. Dat zijn ook vrijwel nooit de kaarten die ik mis aan het eind.
Maar om dat 52 keer achter elkaar te doen??? Dat is nog heel ver van mijn bed.

Joe was overigens erg verbaasd, dat ik kaarten miste en raadde me aan om de basisoefening te herhalen. (Ook lekker motiverend). Ik twijfel daarover, want ik zie -heel eigenwijs- iets anders.
Door de toegenomen snelheid, MOET ik beelden vormen. Daarvoor was dat niet echt nodig. Ik kon ook met andere creatieve middelen de kaarten onthouden.
Bij de kaarten die ik nu mis (en dat zijn er heel wat, gisteren zelfs 14 op de 52) zijn kaarten, waarbij ik 'vergeet' een beeld te vormen.

Dat vergeten, moet ik even uitleggen, denk ik. Terwijl je de kaarten in je hoofd propt, hou  je een plek in je reis bij. Ondertussen codeer je de kaart naar een beeld. Je vormt je een beeld van de plek in de reis, met het codebeeld van de kaart. En dan moet je dat geheel in een beeld omvormen, dat blijft hangen.
Ik merk dat ik bij de kaarten die ik mis, meestal alle stappen en dan de laatste stap oversla, omdat ik snelheid wil maken.
Ik zie nu welke codebeelden (en welke plekken in mijn reis) zwakker zijn. Ze leveren minder sterke, minder unieke beelden op. Ik ben bezig deze beelden te versterken.

Affijn, misschien heeft Joe toch gelijk en is dit allemaal verzet van een jongetje dat niet wil 'blijven zitten'of zelfs een 'klas terug' wil worden gezet. Onzin, natuurlijk, maar zo voelt het.
Wellicht moet ik dat even wegtikken met EFT.

3 opmerkingen:

  1. Gebruik je per sessie om de kaarten te onthouden elke keer dezelfde reis?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Richard,

      Ja, inderdaad. Ik heb maar een reis met 52 plaatsen, al zou ik ook de alphabetzoo kunnen gebruiken en dan op iedere plek twee kaarten zetten. (Dat werkt ook, sommigen vinden het zelfs makkelijker.)

      Verwijderen
  2. Hallo Hjalmar,

    Ik heb onlangs het boek van Joshua Foer gelezen en ben toevallig geïnteresseerd geraakt in geheugen atleten. Zo ook het onthouden van 1 spel kaarten.
    Welke methode gebruik je op dit moment (okt 2016) voor speedcards?
    Hoewel in het boek van Joshua Foer niet echt werd uitgelegd welke methode hij gebruikt, denk ik dat er twee methodes zijn die goed werken.
    Voor beide methodes geldt dat ik gebruik wil maken van weinig plaatsen in mijn paleis, dus wil ik ook 3 kaarten tegelijk gaan onthouden. Ik heb dan 17 + 1 plaatsen nodig.
    Dan gaat het om de volgorde van de kaarten onthouden.
    Eerst wilde ik het als volgt doen:
    Methode 1:
    Ik maak en leer 100 PAO combinaties, van 01 tot 99. Van deze 100 gebruik ik er dan maar 52, ik geeft iedere speelkaart een nummer, bijvoorbeeld 01 tm 13 = harten, 21 tm 33 is ruiten, 41 tm 53 = schoppen, 61 tm 73 = klaveren.
    Dan is het een kwestie van steeds een beeld te vormen van drie speelkaarten, Persoon, Activiteit, Object + locus

    Maar ik heb denk ik ook een efficiëntere methode bedacht.
    Methode 2:
    Bij 3 kaarten zijn er 64 combinaties mogelijk van kleur, harten – harten – harten, harten – harten – ruiten. Etc etc. 4 x 4 x 4 = 64
    Ik koppel dan 64 personen aan 1 combinatie.
    En dan is het een kwestie van steeds een beeld vormen van drie speelkaarten, Persoon 1 + Persoon, Activiteit, Object + locus

    Concreet mijn vragen:
    1. Kun je beide methoden volgen?
    2. Zo ja, welke methode denk jij dat het beste werkt?
    Groeten


    John Smulders
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100006629479346

    BeantwoordenVerwijderen