donderdag 19 september 2013

Techniek 3, Coderen

Wat is mijn systeem om kaarten, cijfers of lastige informatie te onthouden?
Beeldend associeren (zie techniek 1), een reis. (zie techniek 2, de reis) en coderen.

CODEREN (techniek 3)

Moet je veel cijfers uit je hoofd leren? Bijvoorbeeld decimalen van Pi, lijsten met telefoonnummers. Dan is het verbeelden met het nummer vorm systeem niet genoeg. 
Je moet de informatie coderen. Het doel is dan altijd om van abstracte informatie naar een concreet beeld te komen. Het woord coderen slaat op het feit dat dit met een andere logica gaat, dan associeren.

Cijfers naar letters

Om cijfers te kunnen onthouden hebben we het initaal-systeem.
Hiermee verander je combinaties van 2 cijfers in een persoon. Deze persoon heeft vaak een kenmerkend voorwerp of actie. Zo kom je tot een beeld.
Het werkt zo:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E S G H N O

De eerste vijf zijn gewoon het nummer in het alfabet (a is de eerste letter, b de tweede enz..)
De meeste mensen kennen deze al. Anders is het een kwestie van even oefenen.
De tweede vijf moet ik even uitleggen.
Deze zijn visueel (en negen is auditief, Negen begint met een N).


Ik vermoed, dat je daar even op moet studeren. Dat is de eerste stap.
Je kunt dan cijfers in letters veranderen.





Letters in voorwerpen veranderen

Vervolgens moet je de letters in een voorwerp veranderen, dat kan op verschillende manieren.
Het Ben systeem is een systeem dat werkt met klanken.
De meeste gebruikte manier is echter het initiaal-systeem, waarbij de letters staan voor de initialen van iemand.

Bijvoorbeeld: 18 = AH, is Albert Hein. Bij Albert Hein heb je wellicht die ene acteur in je hoofd, maar ik zou ook verder kijken. Een winkelwagentje is misschien een goeie, of een hamster?

Nog een voorbeeld: 00= OO, is Olijfje Olie, de geliefde van Popeye. Zij zou Spinazie kunnen hebben, of Olie?

Associaties die voor jou logisch zijn en een duidelijk beeld opleveren, zijn goed. Vul zo eerst zoveel mogelijk van het systeem van 00 tot 99.
Voor de open plekken kijk je bij suggesties voor het initiaal-systeem, bijvoorbeeld bij Bekende Nederlanders. Je kunt ook op internationaal bekende sterren zoeken.

Als je jouw eigen initiaal-codering hebt vastgesteld, print hem dan uit en leer hem uit je hoofd. Ik had er drie weken voor nodig!
Dat lijkt misschien onzinnig, maar de winst is groot. 
Je kunt er namelijk vrijwel alles mee coderen.

Kaarten coderen

Mijn persoonlijk codering voor kaarten is ietsje anders dan die van de meeste anderen.
Ik maak gebruik van een initiaalsysteem als hierboven geschreven voor de cijfers en plaatjes. Voor de kleur moet je zelf iets bedenken. Mijn volgorde is:

1=schoppen
2=harten
3=klaver
4=ruiten

"Waarom?", zullen alle bridge fanaten zeggen. In Bridge hebben namelijk de kleuren ook een rang. Schoppen is het hoogst en Klaver het laagst. Bridge je? Neem dan die volgorde...

Omdat ik niet bridge ben ik op zoek gegaan naar logica.
Deze logica is visueel en als je hem eenmaal hebt gezien vergeet je het NOOIT meer!


Bovenste rij: je kunt de cijfers (met een beetje fantasie voor de 4=ruiten) terugvinden in de vorm van de tekens.
Onderste rij: Als je uitsteeksels en lobben gaat tellen, kom je er ook. Er is er dan maar 1 met 4 dezelfde, dat is de ruit. Ik had de schoppen en harten allebei voor twee kunnen gebruiken, maar schoppen vind ik meer een 1.

Dit hoef je nauwelijks uit je hoofd te leren. Doe je ogen maar eens dicht en probeer de codering voor de geest te halen. Wedden dat het al lukt?


Verder heb ik voor het cijfer van de kaart een cijfer 2,3,4,5,6,7,8,9,10 zijn gewoon 2,3,4,5,6,7,8,9,10
En voor de plaatjes heb ik letters: a=A, boer=B, d=D, heer=H.

Samen met bovengenoemd cijfers naar letter systeem kom je op een totaal systeem van twee letters per kaart:
♠-aas=AA
♠-2=AB
♠-3=AC
♠-4=AD
♠-5=AE
♠-6=AS
♠-7=AG
♠-8=AH
♠-9=AN
♠-10=AO
♡-aas=BA
♡-2=BB
♡-3=BC
♡-4=BD
♡-5=BE
♡-6=BS
♡-7=BG
♡-8=BH
♡-9=BN
♡-10=BO
♣-aas=CA
♣-2=CB
♣-3=CC
♣-4=CD
♣-5=CE
♣-6=CS
♣-7=CG
♣-8=CH
♣-9=CN
♣-10=CO
♢-aas=DA
♢-2=DB
♢-3=DC
♢-4=DD
♢-5=DE
♢-6=DS
♢-7=DG
♢-8=DH
♢-9=DN
♢-10=DO
Voor de plaatjes tel ik 4 op bij de kleur
♠-B=EA
♠-D=EB
♠-H=EC
♡-B=SA
♡-D=SB
♡-H=SC
♣-B=GA
♣-D=GB
♣-H=GC
♢-B=HA
♢-D=HB
♢-H=HC

Om van de twee letters een beeld te maken heb ik een initaal systeem (zie boven). BB=Brigitte Bardot, BE= Billy Elliot, GB=GhostBusters, HB= Halle Berry etc..
Deze personen hebben allemaal een voorwerp (en soms ook een actie).
Brigitte Bardot heeft een bikini, Billy Elliot balletschoenen, GhostBusters hebben een straalpistool en een spokenval en Halle Berry zie ik altijd voor me als Storm van de X-men met oplichtende ogen en bliksemstralen.
Het heeft geen zin het volledige systeem daarvoor te geven, want dan zou je dezelfde namen interessant moeten vinden als ik. En ook nog dezelfde associaties moeten hebben. De regels die hiervoor gelden zijn dezelfde als bij Beeldend Associƫren. Maak het Gek, Persoonlijk, Specifiek (GPS)!
Het maken van zo'n systeem is dus voor iedereen opnieuw een tijdrovend klusje.

Om je te helpen bij het maken van zo'n systeem geef ik hier een lijst met namen van bekende Nederlanders.






3 opmerkingen:

  1. Hoi

    Leuk om te lezen. Zelf ben ik ook bezig om een pak speelkaarten te onthouden. Voor de kaarten zelf gebruik ik een standaard methode. Ruiten begint met een R. Ruiten 3 wordt dan RM (ram). Harten 4 wordt in mijn geval hoer.

    Daarna plaats ik twee kaarten op 1 plek in een route die ik uit mijn hoofd weet. Ik maak daar een actie van. Het gebruik van een route vind ik eigenlijk niet fijn. als alternatief wil ik een schaakbord gebruiken (coordinaten A t/m H zowel horizontaal als verticaal, dus AA t/m AH. Hier wil ik initialen van bekende personen gebruiken, maar ik mis nog wel de helft ondanks de lijst op jouw site (nog bedankt trouwens). Heb je zelf al een volledige lijst kunnen maken.

    Verder is het zaak om elke kaart heel snel te vertalen naar een voorwerp zoals ik aangaf zodat geen tijd kost. Dat op zich is al een leuke oefening.

    Vriendelijke groet uit Zwolle,
    Ron Oortwijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ron,
      Er zijn dus toch meer mensen in Nederland mee bezig! Go Zwolle (tijden gewoond in Hattem:) Dank voor je reactie.
      Twee kaarten op een plek doet mijn coach ook. Ik heb liever 52 plekken, dan kan ik een soort kaarttruc doen zonder veel rekenwerk. Ik vraag mensen een willekeurig nummer te noemen onder de 52 en 'voorspel' dan hun kaart.
      Voor het initiaalsysteem heb ik ook een lijst met internationale beroemdheden gemaakt. (Die is erg lang) Ik zal pogen deze ook publiceren, al wordt dat misschien in onderdelen. Mijn persoonlijk lijst bestaat voor een groot deel uit stripfiguren en mensen uit StarWars, weinig bekende Nederlanders, maar ik wilde deze site in het Nederlands houden.
      In mijn geval hebben alle personen een standaard voorwerp (en een standaard actie). Op die manier is iedere kaart ook een voorwerp. Wat jij doet is het BEN-systeem, toch?
      Ik heb daar ook een postje over geschreven. http://kanikonthouden.blogspot.nl/2013/09/ben-pridmore-systeem.html

      Ik ben heel benieuwd hoeveel tijd het je kost.
      Ik begon ergens met 45 minuten voor 1 pakje kaarten en zit nu onder de 7 minuten.

      Overigens excuses voor de late reactie, ik had net een pauze.

      Verwijderen
  2. Ik reageer nog later. Sorry. In een gezin met kleine kinderen en een persoonlijk zeer brede interesse (ben ook bezig om bridge te leren en vooral beter te worden) ontbreekt het aan structurele commitment. Veel van wat je schrijft is herkenbaar. Zelf ben ik ook hoogbegaafd gebleken. Voor mij vielen daarmee een aantal dingen op zijn plaats.

    Ik ben wel weer bezig. Mijn reis gaat langs de coordinaten van een schaakbord (aa t/m hh). dus potentieel 64 plekken. elke plek is een persoon. Bijvoorbeeld AE is Albert Einstein (tekent op een bord). De kaarten zijn voorwerpen. Met de gangbare codering (1=t/d, 2=n etc). Een harten 7 is bij mij dus een hek. AE is de vijfde kaart van het parcours. Als dat een harten 7 is zie ik dus Albert Einstein die met een krijtje op een HeK schrijft. Plek 19 is CC (Charlie Chaplin zwaaiend met een stok). Als dat Klaver 10 is (KaaS) want 10 is bij mij een S, zie ik Charlie Chaplin die met een stok een blokje kaas opprikt. Ik heb nog niet een heel pak kaarten kunnen reproduceren. Ik heb een aantal zwakke plekken bij de personen. Dus mocht je nog suggestie hebben voor de initialen BA, DA, EA, DE, DF, DG, EG, EF en GE hebben, dan houd ik mij aanbevolen. Liefst geen moderne filmpersonages aangezien ik nooit films of tv kijk.

    Succes!

    Ron

    BeantwoordenVerwijderen